Livsfilosofen Platon beskriver anamnese som et menneskes erindring om sin før-kroppslige tilværelse. Ordet hukommelse eller erindring er den greske betydningen av anamnese.
Platon mente at når et menneske gjenerindrer idéene som sjelen har hatt omgang med i sin tidligere tilværelse, oppstår det en erkjennelse, altså en hukommelse.
Innenfor medisin betyr ordet det samme som sykdomshistorie. Denne er basert på opplysninger som pasienten eller pårørende gir. Her legges det vekt på at tidligere sykdomshistorie og nåværende symptomer blir kartlagt.
Hos optikeren handler anamnesen om å kartlegge kundens synsvaner. Det er for å kunne tilby de mest optimale synshjelpemidler.
Samtidig er det viktig å ha kjennskap til sykdomshistorien da enkelte sykdommer og medisinbruk kan påvirke synet.
En anamnese hjelper optikeren med å avgjøre hvilke undersøkelser det vil være hensiktsmessige å utføre. Det er derfor viktig at optikeren får så nøyaktige opplysninger som mulig.
Anamnesen vil derfor være av stor betydning for resultatet av undersøkelsen. Dette i forbindelse med både tidsbruk og riktig hjelpemidler i etterkant. Vi har en egen artikkel om tidsbruk i synsprøverommet.
Optikeren vil ha stort utbytte av å vite:
Når optikeren vet mer om kunden kan han lettere anbefale ulike briller og linser som vil passe kundens spesifikke behov.
Vi har delt disse spørsmålene inn i to kategorier. Den første kategorien er rene spørsmål om synet og hvordan kundens synshverdag arter seg. Den andre kategorien handler mer om valg av brille.
I løpet av anamnesen bør man også avklare om kunden bruker briller eller linser i dag. Minst like viktig er det å spørre om hva slags synshjelpemiddel de ønsker å fortsette eller begynne med. Det er også mulig å kombinere bruken av briller og linser. Dette kan for eksempel være praktisk for dem som bare ønsker å bruke linser i enkelte situasjoner.
Siden alle kunder har unike behov, er det viktig å bruke god tid på anamnesen og resten av synsundersøkelsen. Det legger et godt grunnlag for å kunne gi kunden den beste personlig tilpassede brillen. Da får kunden optimal synskorreksjon og en brille som passer deres livssituasjon og personlige smak.
Den mest fornøyde kunden er ikke den som har spart flest penger, men den som har fått flest av sine behov dekket. Og en fornøyd kunde gir gode resultater for drift av butikken.
Faktisk kan en synsundersøkelse med tilhørende anamnese hjelpe optikeren med å oppdage endringer i øynene som er symptom på underliggende sykdommer. Dette kan være sykdommer som diabetes eller høyt blodtrykk. Hvis dette er tilfelle vil kunden få svært nyttig helseinformasjon som han kan ta med videre til legen.
Anamnesen er derfor av stor betydning for resultatet for både optiker og kunde!
Anamnesen er en profesjonell samtale, gjennomført av optikeren som skal gjennomføre synsundersøkelsen. På samme måte som en lege samtaler med sine pasienter.
Det har i disse dager kommet ut en bok med tittel, Den profesjonelle samtalen (ikke sponset). Den er skrevet av Asbjørn Rachlew, Geir-Egil Løken og Svein Tore Bergestuen. Boken er basert på internasjonal forskning og gir tilgang til verktøy som er relevante for alle som stiller spørsmål om jobben.
Boken anbefales på det varmeste og er distribuert til alle Optoteams optikere.