Det er ingen hemmelighet at alle er forskjellige. Det gjelder også de du jobber sammen med. Fra ulike personligheter til foretrukne måter å kommunisere på, og ulike motivasjoner.
For å være en best mulig leder for kunnskapsarbeidere er det viktig å bli kjent med teamet ditt. Det kan ta litt tid, men er svært viktig. Derfor er det lurt å forberede noen spørsmål du kan stille når anledningen byr seg.
Og enkelte spørsmål bør du stille med jevne mellomrom, for å se an utviklingen i teamet.
Det er mange måter å bli kjent på, og en del vil gå av seg selv etter hvert som dere har jobbet sammen en stund. Likevel finnes det noen ting det er godt å vite på forhånd, og som du med fordel kan spør ansatte om når de starter hos deg.
Kommunikasjon er nøkkelen til det meste. Derfor er det viktig å vite hvordan du kan kommunisere best mulig med dine ansatte. Foretrekker de å snakke på telefonen eller ansikt til ansikt? Svarer de raskest på e-post eller SMS?
Det kan virke trivielt, men for at kommunikasjonen skal bli mest mulig effektiv og produktiv er det viktig at den foregår i den formen og kanalen den ansatte er mest komfortabel med.
Dette er et viktig spørsmål for å finne ut hvordan en ny ansatt vil passe inn i teamet. Jobber de best alene eller i team? Konsentrerer de seg best i stillhet eller med musikk eller annen bakgrunnsstøy?
Om dere skal diskutere eller planlegge noe nytt, kan de idémyldre på stående fot eller vil de helst tenke over idéene først?
De aller færreste liker å bli detaljstyrt, men du kan ikke stå fullstendig på sidelinja heller. Vil de helst ha tilbakemeldinger mens de jobber, eller i etterkant av at oppgaven er gjennomført?
Noen blir handlingslammet uten gode instrukser, mens andre tar det som en utfordring og gjør det svært godt.
Det er alltid viktig å gi gode tilbakemeldinger når du er fornøyd med noens innsats, men vil de helst motta disse under fire øyne eller er det greit om andre hører tilbakemeldingene?
Dette er tilpasninger som du kan gjennomføre, og som vil gjøre deg til en bedre leder for kunnskapsarbeidere.
En kunnskapsarbeider er hele tiden nødt til å holde seg oppdatert på faget sitt. Men hvordan man lærer best er individuelt.
Noen lærer best av observasjon og å gjøre det i praksis, mens andre lærer best av seminarer og faglitteratur.
Ved å tilrettelegge for at alle i teamet kan lære på den måten som passer dem best kan du sørge for at det kommer bedriften din til gode.
For å bli en bedre leder for kunnskapsarbeidere er det nyttig at du vet litt mer om dem personlig også.
Gode spørsmål å stille er:
I Optoteam gjennomfører vi en årlig måling av hvor fornøyde medarbeiderne våre er – i 2022 kan vi skryte av å ha fått svært gode tilbakemeldingene – du kan lese mer i artikkelen Optoteam: En populær arbeidsgiver blant våre optikere. Det er viktig for oss at rapporten brukes for å gjøre vår organisasjon bedre. Vi ønsker å bygge en organisasjon hvor kunnskapsarbeidere kan være seg selv på sitt beste.
Når du har snakket med nyansatte om disse tingene er det også viktig at du snakker med faste ansatte om de samme temaene.
Dette kan øke trivselen for alle og samarbeidet i teamet.
Enkelte ganger må man selvfølgelig gjennomføre fysiske møter. Men om de fleste foretrekker å diskutere skriftlig, kan det være mer effektivt å kommunisere på e-post.
Det blir et lite produktivt møte dersom mange syns det er bortkastet tid.
Hva er det som får teamet til å komme på jobb hver dag? Ved å identifisere de viktigste motivasjonsfaktorene vil du kunne lede mer effektivt, og sørge for at alle kan yte sitt beste hver dag.
For å bli en bedre leder for kunnskapsarbeidere er du nødt til å verdsette kunnskapen til teammedlemmene dine. Spør dem om hvordan de kan utnytte sine evner bedre hvis de ikke føler de får gjort det i dag.
Kan de lære bort evner til andre medlemmer på teamet, slik at flere har samme kompetanse og teamet kan avlaste hverandre?
Som leder er det viktig å huske at du også trenger tilbakemeldinger for å kunne gjøre en god jobb. Derfor er det viktig å be om tilbakemeldinger fra teamet ditt med jevne mellomrom. Dette kan du gjøre under avdelingsmøter, en-til-en eller mens dere jobber sammen.
Noen av svarene vil kanskje overraske deg, men de vil hjelpe deg med å bli en bedre leder og kollega.
Dette er det første spørsmålet du bør stille. Som leder skal du støtte og løfte teamet ditt når du fordeler oppgaver. Spør om hva du kan gjøre for å støtte dem i sine oppgaver, og for å hjelpe dem med å oppnå bedriftens målsettinger.
Du må også sørge for at du gir konstruktive tilbakemeldinger og fordeler arbeidet på en smart måte. Slik kan alle få brukt sine evner på en god måte.
For å bli bedre må du vite hva du trenger å forbedre. Be kollegaer og ansatte om ærlige tilbakemeldinger.
Fungerer det slik det er nå med tanke på kommunikasjon og lederstil? Hva kan du gjøre mer eller mindre av?
Hva bør du gjøre annerledes som leder, og hva bør dere endre på som team?
Skap et miljø der alle trygt kan gi sine ærlige tilbakemeldinger.
Ved å lytte til tilbakemeldingene kan du bli en bedre leder for kunnskapsarbeidere.
Som leder er det ditt ansvar å gjennomføre medarbeidersamtalen. Denne er det vanlig å gjennomføre 1-2 ganger i året, litt avhengig av innholdet i samtalen.
Medarbeidersamtalen er et viktig verktøy, og det skal være rom for ærlige tilbakemeldinger fra begge parter. Her er noen spørsmål du kan stille under samtalen, for å skape best mulige vilkår for fremtidig vekst:
Start samtalen med positivt fortegn ved å spørre om hva som har gått bra siden forrige samtale. Har de oppnådd målene fra forrige samtale, er det en spesiell oppgave de har trivdes med i det siste?
Bruk dette tidspunktet til å gi positive tilbakemeldinger og bruk svarene som en retningslinje videre i samtalen.
Konstruktiv kritikk er viktig for vekst. Spør om hvilke utfordringer de har og hvilke evner de tror kunne trenge forbedring.
Slik kan du kartlegge fremtidig vekst, og identifisere hva du som leder kan hjelpe dem med.
For at dine ansatte skal kunne vokse og utvikle sine evner er det viktig at du er med på laget, og kan hjelpe til med tilrettelegging.
Hjelp dem med å stake ut karrieren videre ved å spørre dem om hvordan de tror de kan vokse og hvilke muligheter de ønsker å gripe.
Jobb sammen med dem for å lage en plan for hvordan man skal gå frem.
Har de et godt forhold til kollegaene og føler de at de blir sett? Føler de at jobben de gjør blir verdsatt?
Avhengig av svarene er det din jobb som leder å finne ut hvordan dere kan jobbe med dette fremover.
Det kan være utfordrende å ha en lederrolle. Men legger du en innsats i å lære dine ansatte og kollegaer å kjenne kan du bli en bedre leder for kunnskapsarbeidere. Det gjør du ved å stille de riktige spørsmålene.
Basert på vår årlige medarbeiderundersøkelse kan vi i alle fall stolt konstantere at selv om vi ikke kårer noen «beste leder» eller «årets leder» i denne målingen, har vi et lederskap som holder mål.
I våre virksomheter handler det om å utvikle en kultur som passer med medarbeidernes modenhet og kunnskapsnivå.
Og skulle du være interessert i å lære mer, kan en bok om lederskap være et godt sted å begynne, for eksempel med Positivt lederskap.