Det var tilfeldig at Sondre Olsen Fauskanger begynte å studere optometri. I tjueårene fikk han problemer med synet og gikk ofte til optikeren. Det vekket interessen til den nysgjerrige vestfoldingen.
«Jeg spurte og gravde så mye at optikeren anbefalte meg å studere optometri.»
Under studietiden jobbet Sondre hos den samme optikeren og lærte faget fra bunnen av. Mellom studiene solgte han briller i butikken og observerte optikerens gjøremål så mye han fikk lov til.
Siste året på bachelorstudiet innebar tre måneder praksis i Moldova. Der fikk Sondre erfare at vi nordmenn kanskje tar godt syn og gode briller for gitt. I Moldova fantes det ingen optikere. Det var kun øyeleger som tok vare på folks øyehelse.
«Vi ble kastet i arbeid fra første dag, med sykehuskorridoren full av pasienter.»
På sykehuset jobbet studentene med sykehuspersonell som ikke kunne engelsk og ikke hadde like oppdatert utstyr som de var vant til i Norge. De måtte stole på sin egen kunnskap å foreta synsundersøkelser på «den gamle måten».
«Det var en lærerik opplevelse. Vi var heldige som fikk delta i alt fra undersøkelser av barn helt ned til 9 måneders alder til observering av operasjoner. Vi undersøkte flere hundre pasienter og fikk føle på tilstander som jeg bare trodde fantes i lærebøkene.»
Praksisen i Moldova satte ting i perspektiv. Der var det mengder med svaksynte mennesker som hadde fått en annen livskvalitet med briller på nesen. Det gjorde Sondre bevisst på hvor viktig det er med optikk og riktig synskorreksjon.
«Jeg lærte mye om meg selv og jobben min ved å se noe annet enn norske forhold.»
Med et friskt perspektiv dro Sondre tilbake, fullførte utdannelsen, og fikk jobb som ambulerende optiker hos Optoteam. Han ble først nysgjerrig på optikk på grunn av det tekniske aspektet og at han kunne komme i prat med og hjelpe all slags folk.
Til tross for erfaring fra deltidsjobb, studier og utenlandspraksis bød arbeidslivet på en og annen overraskelse. Et stort pluss med stillingen, forteller Sondre, er allsidigheten og alle de forskjellige menneskene han møter.
«Jobben er mer variert enn jeg så for meg. Det er mange forskjellige problemstillinger å ta forhold til i løpet av en arbeidsdag. Det er en mye mer omfattende jobb enn å foreta synstester og finne nye briller til folk.
Jeg var ikke klar over hvor mye folk åpner seg når de sitter alene med en optiker. Vi prater om mye annet enn optikk. Dagene mine løftes av alle de mange historiene til forskjellig folk i alle aldersgrupper, det gjør jobben veldig givende.
Du må være forståelsesfull, lytte til det som blir sagt, og utføre jobben så effektivt som mulig. Sånn sett vil jeg si at gode optikere kjennetegnes av evnen til å lytte og løse problemer på kort tid.»
Som småbarnsfar trives Sondre godt med å kunne styre arbeidsuken selv. Hos Optoteam får han god mulighet til faglig utvikling, fleksibel arbeidstid og kan delta i sosiale arrangementer.
En av fordelene med å jobbe som ambulerende optiker, forteller Sondre, er at du får mulighet til å bli kjent med mange folk og lære nye ting av forskjellige optikere. Han har ingen problemer med å anbefale andre optikere å søke jobb hos Optoteam.
Det betyr ikke at Sondres hverdag er uten utfordringer. Som optiker må han stadig holde seg oppdatert på nye prosedyrer og øyesykdommer. Når pasienter dukker opp med seriøse problemer må han raskt vurdere om de skal sendes til sykehus eller ikke.
En mer hverdagslig utfordring som kan være spesielt tøff er å komme med skuffende tilbakemeldinger. Det er nemlig ikke alle synsforstyrrelser som kan fikses fullstendig; ikke alle kan få perfekt syn.
«Mange lever i den tro at synet alltid kan korrigeres 100 prosent, men i visse tilfeller er det ikke mulig. Den beskjeden reagerer folk ganske forskjellig på. Da blir utfordringen å komme frem til et tilbud som pasientene blir fornøyde med.»
Utfordringer til tross, synes Sondre at Optoteam er en super arbeidsplass. Ingen dager er like, det er ikke mangel på spennende oppdrag, og han lærer mange nyttige ting å ta med seg videre i livet.
«Det å virkelig lytte til hva folk sier, ikke bare sitte der å vente på at det er din tur til å snakke, tror jeg alle kan ha godt av å bli bedre på. Det er en bra egenskap å tenke like mye på hva andre sier som det du selv ønsker å si.»
Les også: Thanh løser optikerbransjens bemanningsutfordringer