Gir vi optikere presis informasjon om brilleglass?

gir-vi-optikere-presis-informasjon-om-brilleglass-1

Våre mest populære artikler

For noen uker siden hadde jeg en samtale med en av Europas fremste fagfolk på brilleglass. Jeg prøvde å få ham med på en digital samtale med fagfolk om brilleglass, og optimal foreskrivning av brilleglass. Han var ikke interessert! Han var ikke motivert, fordi han opplevde at fagfolk ikke lyttet til fakta. Alt for ofte gikk de også tilbake til sånn en produsent eller kjede eller de selv alltid hadde gjort det.

Jeg merker selv at det er altfor lite faglighet i salg av brilleglass.

Hvem har rett, produsenten eller kunden?

Jeg tror det var mot slutten av 90- tallet at det plutselig oppstod masse krakelering i glass fra en kjent brilleglassprodusent. Produsenten nektet for at deres produksjon ikke holdt god nok kvalitet.

En av mine kunder gikk til Forbrukerombudet med saken. Jeg hjalp ham med innholdet i klagen. Det endte med at produsenten skjønte at de hadde et problem og fikk ordnet opp.

Ingen andre hadde klaget, sa de!

En 75 år gammel kunde som er myop og lege har brukt briller nesten hele sitt liv. Han tok kontakt med meg da den siste brillen bare hadde en levetid på ca 2.5 år. Dette var for 5-6 år siden. Han hadde aldri opplevd krakelerte brilleglass tidligere og han kjøpte alltid brilleglass av god kvalitet.

Glassene ble sendt til leverandøren, men siden de var over 2 år gamle var det ingen reklamasjon. Hva skulle jeg si? Hadde han han kjøpt for dårlige brilleglass? Lager ikke leverandørene gode nok brilleglass lenger?

Mange krakelerte brilleglass

I dag ser jeg igjen mange krakelerte brilleglass, men ikke blant de billigste glassene og uavhengig av innfatningstype.

Kundene har ikke fått vite hvorfor dette kan skje.

Er det fordi produsentene ikke forteller sannheten? Det skal vel ikke være nødvendig at alle må henvise kundene til Forbrukerombudet når et brilleglass krakelerer?

Saken forholder seg nemlig slik: I de billigste glassene krakelerer ikke overflaten. De dyrere glassene, som oftest har et materiale som blir tynnere og som oftest selges med flere belegg, krakelerer. Avhengig av materialene i glassene kan du godt betale mye for et glass og få et produkt som ikke krakelerer. Men, når glassene får en høyere brytningsindeks, kommer problemet.

Selvfølgelig er kvaliteten på slip og montering også med på å kunne ødelegge overflatebelegget.

For få klager når de oppdager feil

For noen tiår siden, var jeg konsulent for en stor aktør innen kontaktlinser. Jeg testet da et av deres nye vedlikeholdsprodukter for kontaktlinser. Det var ennå ikke lansert i Europa. Alle flaskene hadde lekkasje. Jeg var den eneste som hadde kommentert det, selv om produktet var på markedet i USA.

Ved neste produksjonsbatch lekket det bare fra rundt 20% av flaskene.

Det jeg vil ha frem er at det er veldig få som klager på en profesjonell måte til en leverandør eller produsent, og det skal mye til for at en produsent informerer saklig om fakta.

Tidligere lanserte ofte en produsent «White Papers». Det vil si at informasjonen kom fra mest mulig nøytrale kilder. Noen har dette fortsatt tilgjengelig.

Innen den medisinske verdenen finnes Cohrane library som mulig sammenligning.

Står det der er det sannhet, inntil det motsatte er bevist.

Vil du lese mer? Hvorfor ikke lese artikkelen om utfordringer ved måling av det intraokulære trykket, eller kanskje om diagnostiering av glaukom.

Ingebret Mojord

Utdannet optometrist og har over 40 års erfaring i bransjen. Ingebret jobber som frilans optometrist, og er også ekstern foreleser ved USN og internasjonal foredragsholder.

ingebret_author_2-300x300
Del artikkelen på Linkedin:

Last ned Guide: Slik skaper vi vekst for din forretning


NO_vekst_H

Fortsatt spørsmål?

Finner du ikke svaret du leter etter? Vennligst snakk med våre vennlige team.
Jeg vil bli kontaktet