En erfaren og rutinert optiker som tar unna ukas behov for synsprøver på to eller tre dager og sørger for at kundene er godt ivaretatt. Det fine er at en innleid optiker på deltid er skalerbar og koster langt mindre enn en fulltidsansatt.
En innleid deltidsoptiker kan skape den veksten du ønsker deg.
Gjennomsnittlig antall synsundersøkelser som gjennomføres i bransjen tyder på at det er finnes ubrukte ressurser. Uutnyttet optikerkapasitet fra et sted som kunne vært brukt et annet sted, til beste for alle parter.
Dette er ikke spesielt for optikkbransjen. Det er en trend i næringslivet at man deler på ressurser det ville blitt for dyrt å skaffe seg selv ved å ansette. De færreste har en advokat eller revisor som jobber for dem fem dager i uken. Men i enkelte situasjoner er kompetansen deres helt avgjørende.
I Norge har det ganske lenge vært vanlig for HR-sjefer å håndtere flere kunder på en gang.
Deltid er ikke et godt dekkende ord for disse personene. For de jobber selvfølgelig fulltid.
Delingen oppstår når de deler sin kompetanse mellom to eller flere arbeidsgivere. Jeg har faktisk ikke noe godt dekkende norsk ord. Men så har det jo vært vanlig å adoptere engelskspråklige yrkestitler. Hva med Fractional optiker? Kan det være noe?
En Fractional optiker er en erfaren optiker som er leid inn for å gjennomføre synsundersøkelser i en butikk eller klinikk. De jobber 2-3 dager i uken og bruker tiden sin effektivt på de 20 prosentene som skaper 80 prosent av verdien, uten å fylle dagen sin med møter og aktiviteter som andre kunne ha gjennomført.
Det er også bra for utvikling av deres egen kompetanse. Kvantitet avler kvalitet, eller øvelse gjør mester, om du vil. De høster erfaring fra mer enn en arbeidsgiver. Noe som kommer alle parter til gode. Å ha en optiker på deltid hos deg fører til bedre ressursutnyttelse og økonomi, og er en langt mer bærekraftig løsning enn å ansette noen på fulltid.
Jeg vil anta at om noen år vil Fractional optiker, forkortet til FO være et kjent begrep i bransjen.
Det vil bidra til bedre lønnsomhet og bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel etter optikere.
For en lokal og erfaren optiker vil timeprisen ligge på et nivå som er lønnsomt. Ta kontakt med oss dersom du ønsker å få opplysninger om våre betingelser.
Arbeidsgiveransvaret ligger hos optikeren selv, eller hos selskapet han eller hun representerer hvis de er ansatt hos et byrå.
Det kan være fornuftig å starte samarbeidet som et prosjekt for å se hvor godt dere fungerer sammen.
Deretter kan dere inngå en lengre avtale. En stor fordel ved en slik avtale er at den er skalerbar. Det vil si den kan utvides eller forkortes når behovet for optikerkapasitet endrer seg. Skulle samme antall synsundersøkelser vært gjennomført av en fulltids ansatt optiker ville personalkostnadene fort vært to til tre hundre tusen høyere.
Med tilsvarende reduksjon i virksomhetens overskudd.
Her er det ingen fasitsvar, men en klar fordel ved å leie inn fra et byrå er at du enkelt kan finne erstattere ved sykdom eller ferieavvikling. Du bør sikre deg at det er den samme optikeren du skal ha over tid. Noe som mange har opplevd med regnskapsbyråer er at de starter opp med en erfaren regnskapsfører og overlates etter hvert til en junior. Det er ikke tanken her.
Du bør sikre deg at den du leier har en lokal forankring i forhold til din virksomhet. Hvis de ikke er det må du betale for reise og reisetid, kanskje også overnatting. Da er lønnsomheten borte. Det er viktig med en kortreist optiker.
Så kan det kanskje også være sånn at du synes at ordningen med Fractional optiker virker som en gunstig løsning for deg, men at det kan bli vanskelig med en slik løsning fordi du allerede har en optiker som er ansatt på fulltid.
Samarbeider du med et byrå vil det kanskje være mulig å finne en løsning der optikeren bytter ansattforhold. Vi kan se for oss at problemet løses ved at optikeren ansettes i byrået, jobber 2-3 dager hos deg og bruker resten av tiden hos en annen kunde.
Det betinger selvfølgelig at alle parter kan enes om en slik løsning.
Les mer om fordelene med innleie av optiker.