Vi ønsker at bransjen skal se på oss som en samarbeidspartner som kompletterer deres egen virksomhet. Gjennom optimal ressursutnyttelse tilfører vi bransjen bærekraft og den optikerkapasitet de behøver.
Organisasjonen bygges opp av lokale team. Kortreiste optikere er bra for miljøet og bra for optikeren. Løsningen ligger i lokale optikere. Lokal eller ikke lokal har en helt annen innvirkning enn timesprisen på kostnadsnivået.
Vi skal være en støttespiller og rådgiver for optikere når de har planer om å bytte jobb. Vi ønsker å være en bidragsyter i jobbsøkerprosessen, og bidra til å redusere usikkerhet og belastning, både for arbeidstaker og arbeidsgiver. Det gjør vi ved å la de lære hverandre å kjenne i en utleieperiode før ansettelsesavtale signeres.
37% av våre oppdrag kommer i forbindelse med avvikling av ferie hos våre kunder. Det er det største segmentet for bruk av våre tjenester. Tett fulgt av innleie i forbindelse med rekruttering av ny medarbeider på 35%.
Ikke overraskende at det er i ferietiden vi er mest etterspurt. Det er selvfølgelig en hektisk tid, også i Optoteam. Vi forsøker å løse det ved å ha kontakt med optikere som ikke jobber fulltid som optiker. Flere av våre kontakter er optikere som studerer og som vil jobbe i sommerferien for å tjene penger. Enten har de begynt studier i et annet fag, eller de holder på med en master. De kjennetegnes alle ved at de er flinke og motiverte folk.
En annen kategori er de som har gått av med pensjon, men som fortsatt ønsker å følge med på bransjens utvikling. Og selvfølgelig tjene litt ekstra. Er du en sånn, og kunne tenke deg å jobbe litt, hører vi gjerne fra deg.
Men uansett lønner det seg å være tidlig ute. Våre egne heltidsoptikere skal jo også ha ferie. Vi forsøker å løse ferieavviklingen på beste måte. En ting kan vi love. Det blir enklere med Optoteam.
Her kommer en uttalelse fra en kunde som benytter seg av løsningen:
Me har i lengre tid brukt fleire i Optoteam, da har gjort at me kan oppretthalda driften som me ønsker, og gjer da lettare å få til ferieavvikling på ein god måte. At me kan leiga inn ekstra optiker, gjer oss god hjelp når etterspørsel er høg. Kan anbefalast, fagleg dyktige og kjekke å væra med.
Silje K Ellingsen,
Butikksjef Specsavers Knarvik
Som nevnt tidligere kommer 35% av våre kundeoppdrag fra kunder som sørger for å nettopp unngå det som er nevnt i overskriften. I vårt svenske selskap, Optoteam AB, utgjør denne kategorien over 50%
Her kan vi også stå for rekrutteringen av ny medarbeider, om det er ønskelig. Det blir for Optoteams vedkommende et no cure – no pay oppdrag når du leier en optiker samtidig. Vi stusser litt over at ikke flere benytter seg av denne muligheten.
Det er et område vi ønsker å utvikle videre. Vi er overbevist om at rekruttering av optikere kan gjøres på en bedre måte enn dagens praksis. Vi ønsker å komme i kontakt med optikere som ønsker å bytte jobb. De får jobb i Optoteam mens de leter etter jobben som er riktig for dem. Det gjør de ved å gjennomføre oppdrag av den kategorien vi her snakker om.
Når oppdragsgiver og innleid optiker har lært hverandre å kjenne kan de inngå en avtale. På den måten flytter vi prøvetiden foran ansettelsen, og ikke omvendt. Vi tror det kan bli en fin løsning for alle parter, og oppfordrer optikere som har lyst til å bytte jobb å ta kontakt.
16% av våre oppdrag kommer fra innleie av deltidsoptikere. Vi tror det vil være det segmentet som vil vokse mest i årene som kommer. Det er en dårlig løsning å ansette en optiker på heltid når etterspørselen fra kunder tilsvarer en optiker på halvtid. Det er vanskelig å rekruttere en optiker på heltid. Enda verre å ansette en på deltid. Heltid når behovet er halvtid er dårlig ressursutnyttelse som igjen fører til redusert økonomisk resultat, og er lite motiverende for en engasjert medarbeider.
Hva er da bedre ennå dele? Dele er lønnsomt. Dele er en tidsriktig modell, og det er en langt mer bærekraftig løsning. Du bruker ikke mer ressurser enn strengt tatt nødvendig. Og løsningen er skalerbar. Begge veier. Prosentandelen økes når du har behov for mer kapasitet, for eksempel fra 2 til 3 dager. Og den reduseres eller kuttes når behovet ikke er tilstede.
Det er nok langt flere som med hell kunne gjøre som Silje K. Ellingsen hos Specsavers Knarvik.
Les hva Silje og andre kunder sier om Optoteam.
Vi føler oss trygge på at her er det potensiale for en betydelig resultatforbedring. Spesielt kanskje for små og mellomstore butikker. Vi har et kundeløfte som sier «Vi skal hjelpe deg å nå dine mål». Her er et område hvor vi tror at vi kan bidra.
12% av våre oppdrag kommer fra denne kategorien. At den ikke er større tror vi at vi selv må ta ansvaret for. Det handler ikke om at det ikke er etterspørsel. Når optikeren plutselig blir syk og timeboka er full oppstår en lite hyggelig situasjon.
Men det er slett ikke alltid at vi har en optiker som sitter og venter på oppdrag. Vi vet at dette er noe vi burde vært bedre på, men etterspørselen har vært stor.
Nå satser vi på å kunne ha en Stand by optiker eller 2, i tillegg til at våre ledere, som alle er optikere, rykker ut når det er mulig. Vi ser også på muligheten for å rekruttere flere deltidsoptikere som kan rykke ut på kort varsel.
I denne artikkelen har vi fortalt litt om hvilke situasjoner våre samarbeidspartnere gjør bruk av våre tjenester. Samtidig har vi forsøkt å si noe om hvordan vi løser de ulike situasjonene. Vårt mål er å kunne være til nytte, og levere noe som er av verdi for våre kunder. Har du andre udekkede behov som du tror at Optoteam burde kunne løse, eller du har gjort bruk av våre tjenester på andre områder hører vi gjerne fra deg.