Vi har hørt det flere ganger: “Vi holder til på et lite tettsted, så det å finne en ny optiker er den største utfordringen vår dersom vi skal øke omsetningen.”
“Det forrige rekrutteringsbyrået brukte bare de samme gamle strategiene, uten å prøve noe nytt.”
“I vårt område kjemper vi om alle de samme kandidatene.”
“Jeg har forsøkt å annonsere, men det hjelper ikke.”
Rekruttering er vanskelig, og å rekruttere til spesialiststillinger er enda vanskeligere. Det er optikerne som står for mye av omsetningen i butikken din. Hvor lang tid det tar å ansette en godt kvalifisert optiker i en utlyst stilling kan utgjøre forskjellen i om bedriften din vokser eller stagnerer.
Optoteam har hjulpet Bærum Optikk med å ansette nye optikere, og vi ser fram til å hjelpe deg også!
Sannheten er at det ikke går an å vifte med en tryllestav og magisk finne den rette kandidaten. Det finnes heller ikke én ufeilbarlig metode for å finne en ny optiker til bedriften din.
Strategier som fungerer godt i ett marked, kan feile i et annet. Faktorer som appellerer til en kandidat, kan være uinteressante for andre.
Så, det viktigste du gjør når du skal rekruttere optikere er å jobbe målrettet. Du må vurdere hvert steg i prosessen nøye.
Våre fire tips kan hjelpe deg i prosessen når du skal rekruttere en ny optiker:
Selv om du kanskje ikke er helt klar for å ansette noen, ville det vært synd om du gikk glipp av en førsteklasses kandidat som er interessert i å jobbe for bedriften din.
Når du skal ansette til en spesialistrolle er det viktig å planlegge. Du må lære å gjenkjenne når vekst, kapasitetsproblemer og en økning i forventet omsetning vil skape et behov for flere ansatte. Da kan du komme i forkant av problemet.
Siden optometri er et spesialistfelt kan tilgang på kvalifiserte kandidater være et problem. Det kan også være et problem å få tak i kandidater fordi mange velger å bli værende lenge i de stillingene de er ansatt i.
Ved å starte rekrutteringen i god tid, kan du dra fordel av strategiske muligheter der timingen er riktig for både din bedrift og den riktige kandidaten.
Bonustips:
I noen tilfeller kan det også være aktuelt å leie inn arbeidskraft. Les gjerne vår artikkel Eie eller leie? Fast ansatt eller innleid?
Selv om omsetningen din øker, er det ikke sikkert du har behov for å ansette noen i en fulltidsstilling helt enda. Da kan en god løsning være å leie inn arbeidskraft frem du ser at du har behov for å ansette noen på fulltid.
Last ned vår avtale om deltidsoptiker.
Det kan også være aktuelt å leie inn en optiker med tanke på ferieavvikling, sesongsvingninger og andre situasjoner der du har et midlertidig behov for mer arbeidskraft.
Dersom du skriver en stillingsbeskrivelse fremfor en stillingsannonse, er det typisk at du bare beskriver oppgavene, ønskede egenskaper og kvalifikasjonene du søker etter.
Slike stillingsbeskrivelser sier lite eller ingenting om hvorfor potensielle kandidater bør være interessert i å søke på stillingen.
En enkel stillingsbeskrivelse kan ofte beskrive så mange oppgaver og ansvarsområder at det skremmer bort jobbsøkere.
Heller enn å bare publisere en stillingsbeskrivelse, bør du fokusere på hva som vil appellere til kandidater du ønsker skal søke på stillingen.
Med andre ord: Du må du selge inn stillingen. Når du har skrevet litt om hvorfor bedriften din er en attraktiv arbeidsplass, kan du gi en kort oppsummering av ansvarsområder og kvalifikasjoner.
Du har sikkert tatt i bruk sosiale medier og et nettsted for å kommunisere med eksisterende og potensielle kunder.
Men, har du vurdert muligheten for å vise hvem du er som arbeidsgiver i sosiale medier? Hvordan du fremstår for potensielle ansatte i sosiale medier kan ha mye å si for hvor mange søkere du får når du lyser ut en stilling.
Viser du at du setter pris på det dine ansatte bidrar med? Poster du bilder fra bedriftsarrangementer? Får man et innblikk i hvordan det er å jobbe for deg?
Hvordan du fremstår som arbeidsgiver avhenger ikke bare av hvordan du fremstiller deg selv. Det handler også om hva slags rykte du har som arbeidsgiver. Hva sier dine tidligere og nåværende ansatte?
Sørg for å lytte til og snakke med dine ansatte. Slik kan du raskt oppklare eventuelle misforståelser, eller gjøre endringer dine ansatte ønsker. Slik unngår du misnøye.
Du må også forsikre deg om at du har eierskap til alle profiler som er knyttet til din bedrift, slik at du har kontroll på hva som deles.
Enkelte nettsteder, som Indeed, gir folk mulighet til å legge inn anmeldelser på sin arbeidsplass. Da er det viktig å gjøre det du kan for at dine ansatte skal ønske å legge inn positive anmeldelser. Pass også på at du svarer på kritikk og viser at du verdsetter de tilbakemeldingene du får.
Hvis du er bevisst på hvordan du fremstår som arbeidsgiver kan du øke sjansene for å rekruttere de beste kandidatene til bedriften din.
Når du skal rekruttere en optiker er det ikke sikkert de vanlige kanalene som NAV og finn.no er de beste kildene for å finne kandidater. Spør deg selv hvor aktuelle kandidater oppholder seg og bruker tiden sin – både fysisk og på nett.
Så må du finne en måte å annonsere mulighetene du tilbyr på et sted kandidatene allerede bruker tiden sin.
Selv om du er daglig leder eller eier en butikk, betyr ikke det at du trenger å ta jobben med å ansette en ny optiker selv. Det finnes aktører som kan ta seg av jobben, og de har ofte et nettverk de kan bruke for å finne kandidater. Optoteam er en slik aktør.
Vi tar gjerne en prat med deg dersom du har behov for å ansette en ny optiker.