Jeg har for alvor oppdaget hvor nyttig LinkedIn fungerer som verktøy. LinkedIn gjør det enkelt for meg å utvide nettverket mitt fordi jeg oppdager nye interessante mennesker som jeg ikke kjenner, og som jeg også tenker vil ha interesse av å bli kjent med meg og Optoteam.
I denne artikkelen vil jeg dele mine erfaringer med deg som enda ikke er på LinkedIn og også gi noen tips for deg som ikke helt har kommet i gang.
Nei, LinkedIn er ikke Facebook på jobb, det er heller ikke en CV på nett – det er mye mer.
LinkedIn er mer enn et svært så nyttig verktøy for å utvide ditt nettverk. Der kan du også lese interessant innhold fra andre i bransjen, og finne nye ansatte og nye kunder.
Ved å bruke LinkedIn som en måte å få kontakt med andre optikere og bransjefolk på, kan du lære av deres erfaringer og knytte verdifulle forbindelser innen ditt felt. Dere kan også dele nyttige tips med hverandre som kan hjelpe alle i bransjen til å gjøre jobben sin bedre.
LinkedIn er en flott ressurs for alle som ønsker å få mest mulig ut av sin karriere. Så hvis du leter etter nye kunder eller bare vil lære mer om bransjen, prøv LinkedIn!
LinkedIn er også en viktig kilde til ny informasjon. Du kan finne interessante artikler og nye perspektiver og lese nyheter om nye teknologier og ny forskning.
En fin måte å knytte nye kontakter kan også gjøres gjennom å dele andres og eget innhold som ikke direkte er relatert til faget.
For det første: LinkedIn er aldeles gratis å bruke. Når du ser hvor nyttig LinkedIn kan være for deg, kan du eventuelt senere vurdere om du skal ta i bruk noen av de andre verktøyene som du betaler for. Ved siden av “premium” som er betalt versjon, finnes det også egne salgsverktøy og verktøy for rekruttering, for å nevne noen av mange.
Du klarer deg lenge med LinkedIn uten å betale for tilleggsfunksjonene!
Nesten alt du gjør på LinkedIn handler om å være synlig med relevant informasjon for de personene du ønsker å nå.
Den beste måten å lære om noe på er å stille spørsmål. Du kan be om hjelp eller råd om bestemte temaer og få svar fra eksperter på området. Dette er også en fin måte å nettverke med andre fagpersoner innen ditt felt som kan hjelpe deg å få nye kunnskaper som optiker eller bedriftseier.
Ikke bare still spørsmål – del tips også! Dette hjelper med å utdanne og inspirere nye kontakter og potensielle kunder, samtidig som du gir dem mer informasjon om hva virksomheten din har å tilby dem.
Å lese artikler skrevet av andre som jobber med det samme som deg er nyttig for deg i din jobb. Det er mye innhold på LinkedIn som kan inspirere deg og holde deg oppdatert om hva som skjer i bransjen og finne nyheter du ikke kan lese i andre medier.
Du kan sende direktemeldinger og legge ut innlegg som leses av dine kontakter og deres kontakter, men også annonsere målrettet mot akkurat de du vil nå. LinkedIn skiller seg nemlig fra andre sosiale medier med sin kraftige søkemotor. Les mer om dette lenger ned i artikkelen.
Tenk på LinkedIn som et sosialt sted som fungerer på samme måte som i den fysiske verden. Se for deg en situasjon hvor du er i et selskap hos en venn, eller på en konferanse med en kollega, og blir introdusert for vedkommendes venner eller kollegaer.
Jeg antar at du som meg ville synes det var hyggelig og interessant å hilse på nye likesinnede personer og kolleger? Selvsagt.
Du treffer nye mennesker, gir et godt førsteinntrykk og i tillegg snakker om felles interesser. Da har du kanskje startet et nytt vennskap. Leverer vedkommende produkter eller tjenester som har interesse for deg? Og din venn anbefaler vedkommende? Ja, da er dere i business!
Slik er det også på LinkedIn. Forskjellen er at det skjer digitalt og at du kan gjøre det med langt flere mennesker.
Oppskriften er ganske enkel: Det mange ikke fullt ut forstår er at hver gang en av dine kontakter kommenterer, liker eller deler hva du gjør på LinkedIn, ja – da ser også deres kontakter de samme aktivitetene, og du blir lagt merke til.
Oppfører du deg hyggelig på LinkedIn, som du gjør i den fysiske verden, deles ditt og andres interessante innhold. Kommer det relevante kommentarer, stilles og svares på spørsmål – ja, da kan du utvide nettverket ditt i rekordfart!
Les mer om hvordan du finner nye kontakter som passer akkurat deg lenger ned i artikkelen.
Har du ikke opprettet en profil enda, start med et passende profilbilde av deg selv.
Er bildet ditt passe formelt? Bruk et bilde hvor du fremstår som vennlig og inviterende. Tenk at et morsomt bilde på Facebook, kanskje ikke passer på LinkedIn.
Når du skal beskrive deg selv skriv gjerne kort om hvilket problem du løser eller hva du kan gjøre for den som ser din profil. Test gjerne teksten på dine kollegaer.
Det naturlige er at du legger inn nåværende arbeidsplass som da vil komme først. Deretter lister du tidligere jobber du har hatt.
Har du publisert artikler eller skrevet artikler på tidligere arbeidsplasser er det helt naturlig å linke til disse. Husk at de som er interessert i deg som person gjerne vil finne mest mulig om deg som er relevant på din din profil.
Her lister du opp de utdannelser du har og sertifiseringer og eventuelle kurs du har tatt som du ønsker å fremheve.
Anbefalinger gitt fra andre personer gir deg stor troverdighet. De fleste du har en god relasjon til synes det er hyggelig om du foreslår å gi de en anbefaling og at du ber om å få en i retur. Se under “Anbefalinger”, trykk “Be om en anbefaling” eller “Anbefal” om du er på en annens profil. Ingenting blir publisert før den er godkjent av mottaker.
Vis hva du interesser deg for, hvem du følger og grupper du er medlem av. Om du ikke følger noen bestemt eller er medlem av noen grupper bør du ta deg tid til å finne de du er interessert i.
Legg jevnlig ut relevante poster, gjerne også egne artikler du har skrevet eller artikler fra bedriften du jobber i. Er du ny på LinkedIn, kommer du langt med å legge ut noe en gang i uken og så kan du øke på etterhvert som du får erfaring. Du kan poste så ofte du vil, så lenge det har interesse for andre!
Det mange glemmer, er at du kan styrke dine relasjoner ved å videredele andres innhold, gjerne med en kommentar om hvorfor du mener den posten eller linken er interessant. Du kan være sikker på at alle dine kontakter setter pris på om du deler videre det de har lagt ut.
At du liker og kommenterer andres innhold også er en god måte å vise egen kompetanse og hvem du er.
LinkedIn registrerer alle dine innlegg, også det du liker og kommenterer. De dukker opp både i loggen over dine aktiviteter, og i dine følgeres nyhetsstrøm.
Hva du har gjort tidligere kan alle som ønsker å bli kjent med deg, se ved å trykke på “Vis all aktivitet” på din profil. Det er også nyttig for deg når du ser på andres profil og andre folk du vil bli kjent med.
Sørg også alltid for å legge ut en lenke tilbake til nettstedet ditt eller andre sosiale medier når det er naturlig, slik at folk kan lære mer om deg og hva du gjør.
Mange kvier seg for å legge ut poster på LinkedIn eller kommentere og dele andres innhold. Igjen, tenk deg en situasjon i den fysiske verden som jeg beskrev foran.
Når du møter folk vet du at hyggelig dialog handler om å gi tilbakemeldinger og stille spørsmål. “Det var et interessant poeng” eller “Kan du utdype hva du mente med..”, eller “Etter min erfaring, så..”
Hyggelig og meningsfull dialog i den fysiske verden kan du også ha som rettesnor for din dialog på LinkedIn.
Del nyttige tips og kunnskap. Hvis det er noe du har lært som kan hjelpe andre mennesker i bransjen, del det! Dette kan hjelpe dem og samtidig vise at du er kunnskapsrik og erfaren i det du driver med. Det er også en fin måte å bygge relasjoner med andre fagpersoner.
Hvis noen stiller deg et spørsmål eller nevner noe interessant de har jobbet med, svar med råd eller oppmuntring!
Enkelt og greit, så handler alle dine aktiviteter på LinkedIn om å oppføre seg hyggelig, være raus og dele dine kunnskaper i egne innlegg med innsiktsfulle kommentarer.
Dette er oppskriften på å bygge din sosiale kapital!
For å bli god på LinkedIn vil jeg anbefale deg å bruke tid på å bli kjent med alle LinkedIns filtre for søk.
Et søk på f.eks “optiker” viser 1.200 personer i Norge som enten har optiker som tittel, deler av ordet “optiker” i sin tittel eller et sted på sin profil.
Med søkefunksjonen kan jeg finne personer filtrert på tittel, lokasjon – f.eks i “Oslo og omegn” og nåværende arbeidsplass. Jeg kan også begrense treffene til å inkludere kun de jeg har kontakt med, eller det som kalles 2.gradskontakter. Det siste er folk som er knyttet på LinkedIn med andre du er knyttet til, men ikke knyttet direkte til deg.
Vil du utvide nettverket ditt er 2.gradskontakter et fint sted å starte. Dette er “felles bekjente” som som regel vil synes det er hyggelig at du tar kontakt. Den siste kategorien som dukker opp i søk er tredjegradsforbindelser. Dette er kontakter som er knyttet til dine kontakters kontakter.
Førstegradsforbindelser er de du allerede er knyttet til på LinkedIn. Dette er personer som godtar kontaktforespørselen din. Deres kontakter er dine andregradsforbindelser.
Hvis disse dukker opp i søkeresultater vil du se et lite 2-tall ved siden av navnet deres.
Du kan sende en invitasjon om å knytte kontakt via knappen «Knytt kontakt».
Husk alltid å legge ved en hyggelig melding om hvem du er og hvorfor du tar kontakt.
Det må ikke være lange meldingen, men det utgjør en stor forskjell fra bare å trykke på “Knytt kontakt”-knappen!
Det kan være så enkelt som “Hei NAVN – vi er felles bekjente av NAVN og jeg tenkte det kunne være hyggelig å knytte kontakt her på LinkedIn. Mvh ditt navn”.
Trykk alltid “Legg til en melding”. Om vi ikke allerede er koblet, test det gjerne på meg!
Du kan også gjøre nyttig research på personer du enda ikke har møtt før dere møtes for første gang.
La oss si at du skal i et møte med en person du kjenner eller akkurat har blitt kjent med. Da har du selvsagt studert LinkedIn-profilen til vedkommende (og kanskje andre sosiale medier) før dere møtes. I tillegg legger du til de vedkommende skal ha med seg i møtet, som du ikke er i kontakt med på LinkedIn. Dette er enkelt gjort med en hilsen, f.eks “Ser frem til vi skal møtes og knytter gjerne kontakt med deg her.”
Med den innsikten du da har etter gjennomgang av deres LinkedIn-profiler møter du godt forberedt. Kanskje har dere felles venner og interesser som du kan åpne møtet med.
Du bygger din sosiale kompetansekapital for hver gang du sender en kontaktforespørsel, legger ut en post eller kommenterer og deler andres poster.
Jeg har såvidt startet min egen reise på LinkedIn og har ambisjon om å sette av mer tid i 2023 for å komme skikkelig i gang. Lykke til!
Denne artikkelen har jeg skrevet i samarbeide med vår partner og LinkedIn ekspert Jan Sollid Storehaug i Tenk Digitalt AS. Jan har 29.000 følgere på LinkedIn og arrangerer workshops for bedrifter som vil bruke LinkedIn effektivt.
Om du ønsker å fordype deg, kan jeg anbefale Jans artikkel “Slik får du tusenvis av riktige kontakter på LinkedIn”
Nøler du med å knytte kontakt med folk du ikke kjenner? Da kan du finne ut mer om meg i dette profilintervjuet jeg gjorde på tampen av 2022: Thanh løser optikerbransjens bemanningsutfordringer