Mange sliter med å ansette optikere. En av grunnene er at det er lav arbeidsledighet i denne yrkesgruppen. I tillegg finnes det mange konkurransedyktige bedrifter innen optiker-markedet.
Når etterspørselen etter optikere øker, må de ulike foretakene investere i sine rekrutteringsstrategier for å ansette de beste optikerne.
Det første du må gjøre når du skal ansette en ny optiker er å lage en attraktiv stillingsannonse.
For å tiltrekke gode kandidater må du tilby mer enn gunstige arbeidstider, god lønn samt frynsegoder. Selv om dette står høyt på lista for jobbsøkere, vil de gjerne vite hva mer bedriften kan tilby.
Hva er det beste med din bedrift? Har du attraktive bonusordninger? Får man utfordringer slik at man kan utvikle seg faglig? Har bedriften gode tilbakemeldinger på nett? Hvordan jobber dere med kundeservice? Investerer bedriften din i den nyeste teknologien og hjelpemidlene?
Start stillingsannonsen med en kort presentasjon av bedriften din, der du fokuserer på de mest positive sidene.
Faktorer du kan bruke for å selge inn bedriften din som en attraktiv arbeidsgiver er bedriftens mål og verdier, moderne fasiliteter med spesialutstyr, teamet ditt, mulighetene for faglig utvikling og beliggenhet.
Deretter må du gi en konkret beskrivelse av stillingen. Inkluder de mest attraktive faktorene.
I neste avsnitt beskriver du hvilke oppgaver og ansvarsområder stillingen innebærer, samt hvilke kvalifikasjoner og egenskaper du ser etter.
Ikke glem å opplyse om lønnstrinn, pensjonsordninger og eventuelle andre aktuelle fordeler.
Du kan begynne med å poste stillingsannonsen hos ulike aktører som NAV og Finn.no for å nå ut til så mange kandidater som mulig.
For å nå et mer aktuelt publikum bør du også vurdere å poste stillingen din hos aktører som spesialiserer seg på rekruttering av optikere, og i sosiale medier. Optoteam er en slik spesialisert aktør.
Heller enn å vente på at aktuelle kandidater skal finne stillingsannonsen din, kan du også aktivt søke etter kandidater. Bruk gjerne profesjonelle forum, som LinkedIn.
Begynn med å søke etter profiler som matcher de kvalifikasjonene du er på jakt etter. Ta så direkte kontakt med aktuelle kandidater.
Skriv en personlig melding der du fokuserer på hva du kan tilby og hvorfor du tror denne kandidaten passer til stillingen.
Når du har mottatt søknader må du vurdere disse, og ta kontakt med søkerne for å bekrefte viktige detaljer.
Det kan du gjøre ved å sende dem en e-post eller ta en rask telefon. Still dem et par enkle spørsmål, slik som:
Ved å gjennomføre den første runden med intervjuer over telefon sparer du tid. Be søkerne om å fortelle deg litt om karrieren sin så langt, og hvorfor de er interessert i stillingen du har lyst ut.
Kanskje vil du også be dem utdype noen av punktene fra CV-en eller søknaden. Om det for eksempel er store hull i CV-en kan det være interessant å spørre hvorfor. Du kan også gjerne spørre mer om svarene de oppga på spørsmålene fra den innledende telefonsamtalen.
Dette er også et godt tidspunkt for å finne ut hvilke forventinger søkerne har til stillingen, lønnsbetingelser og hvordan de ser for seg at det vil være å jobbe hos deg.
Dette hjelper deg med å kartlegge om det du kan tilby står til deres forventninger. Fortell litt om arbeidsmiljøet og fasilitetene, og hva slags fordeler du kan tilby.
Eksempler på spørsmål:
Etter den første intervjurunden har du gjerne funnet noen kandidater du vil kalle inn til videre intervju.
Før du gjennomfører den andre intervjurunden bør du gjennomføre en bakgrunnssjekk på kandidatene. Sjekk kvalifikasjonene deres og ring referansene de har oppgitt for å forhøre deg om deres tidligere arbeidsforhold.
Inviter de aktuelle kandidatene til et andregangsintervju. På dette tidspunktet vet du allerede ganske mye om deres faglige kvalifikasjoner, men når du skal ansette en ny optiker vil du gjerne vite litt mer om deres personlige egenskaper.
Ved å møte dem ansikt til ansikt får du et bedre inntrykk av deres personlighet.
På denne måten kan du avgjøre om de er den riktige optikeren for din bedrift.
Forbered noen spørsmål på forhånd, for eksempel:
Når du har bestemt deg for å ansette en optiker bør du tilby dem stillingen så raskt som mulig. Ellers risikerer du at de får tilbud fra en av dine konkurrenter.
Ring dem for å gi beskjed om at du vil tilby dem stillingen, og send dem det offisielle tilbudet per e-post eller vanlig post.