Slik ansetter du en optiker

pexels-tima-miroshnichenko-5439141

Våre mest populære artikler

Mange sliter med å ansette optikere. En av grunnene er at det er lav arbeidsledighet i denne yrkesgruppen. I tillegg finnes det mange konkurransedyktige bedrifter innen optiker-markedet.

Når etterspørselen etter optikere øker, må de ulike foretakene investere i sine rekrutteringsstrategier for å ansette de beste optikerne.

Slik ansetter du en optiker

1. Lag en attraktiv stillingsannonse 

Det første du må gjøre når du skal ansette en ny optiker er å lage en attraktiv stillingsannonse. 

For å tiltrekke gode kandidater må du tilby mer enn gunstige arbeidstider, god lønn samt frynsegoder. Selv om dette står høyt på lista for jobbsøkere, vil de gjerne vite hva mer bedriften kan tilby.

Hva er det beste med din bedrift? Har du attraktive bonusordninger? Får man utfordringer slik at man kan utvikle seg faglig? Har bedriften gode tilbakemeldinger på nett? Hvordan jobber dere med kundeservice? Investerer bedriften din i den nyeste teknologien og hjelpemidlene? 

Start stillingsannonsen med en kort presentasjon av bedriften din, der du fokuserer på de mest positive sidene. 

Faktorer du kan bruke for å selge inn bedriften din som en attraktiv arbeidsgiver er bedriftens mål og verdier, moderne fasiliteter med spesialutstyr, teamet ditt, mulighetene for faglig utvikling og beliggenhet. 

Deretter må du gi en konkret beskrivelse av stillingen. Inkluder de mest attraktive faktorene. 

I neste avsnitt beskriver du hvilke oppgaver og ansvarsområder stillingen innebærer, samt hvilke kvalifikasjoner og egenskaper du ser etter. 

Ikke glem å opplyse om lønnstrinn, pensjonsordninger og eventuelle andre aktuelle fordeler. 

behover du en optiker optoteam

Slik ansetter du en optiker

Det er viktig å investere i en god rekrutteringsstrategi for å finne de beste kandidatene.


2. Publiser stillingsannonsen

Du kan begynne med å poste stillingsannonsen hos ulike aktører som NAV og Finn.no for å nå ut til så mange kandidater som mulig. 

For å nå et mer aktuelt publikum bør du også vurdere å poste stillingen din hos aktører som spesialiserer seg på rekruttering av optikere, og i sosiale medier. Optoteam er en slik spesialisert aktør. 

Heller enn å vente på at aktuelle kandidater skal finne stillingsannonsen din, kan du også aktivt søke etter kandidater. Bruk gjerne profesjonelle forum, som LinkedIn.

Begynn med å søke etter profiler som matcher de kvalifikasjonene du er på jakt etter. Ta så direkte kontakt med aktuelle kandidater. 

Skriv en personlig melding der du fokuserer på hva du kan tilby og hvorfor du tror denne kandidaten passer til stillingen.

3. Gjør en vurdering av søkerne

Når du har mottatt søknader må du vurdere disse, og ta kontakt med søkerne for å bekrefte viktige detaljer. 

Det kan du gjøre ved å sende dem en e-post eller ta en rask telefon. Still dem et par enkle spørsmål, slik som:

  • Når og hvor tok du din utdannelse innen optometri?
  • Hvor lenge har du jobbet som optiker?
  • Har du autorisasjon for å jobbe som optiker nå? Aktuelt dersom søkeren for eksempel har tatt sin utdannelse utenfor Norge, eller ikke har jobbet som optiker på en stund.

4. Gjennomfør et telefonintervju

Ved å gjennomføre den første runden med intervjuer over telefon sparer du tid. Be søkerne om å fortelle deg litt om karrieren sin så langt, og hvorfor de er interessert i stillingen du har lyst ut.

Kanskje vil du også be dem utdype noen av punktene fra CV-en eller søknaden. Om det for eksempel er store hull i CV-en kan det være interessant å spørre hvorfor. Du kan også gjerne spørre mer om svarene de oppga på spørsmålene fra den innledende telefonsamtalen.

Dette er også et godt tidspunkt for å finne ut hvilke forventinger søkerne har til stillingen, lønnsbetingelser og hvordan de ser for seg at det vil være å jobbe hos deg. 

Dette hjelper deg med å kartlegge om det du kan tilby står til deres forventninger. Fortell litt om arbeidsmiljøet og fasilitetene, og hva slags fordeler du kan tilby. 

Eksempler på spørsmål:

  • Hva var det som gjorde at du ble interessert i optometri?
  • Kan du si litt om din utdannelse og kvalifikasjoner?
  • Hvordan forestiller du deg at det vil være å jobbe hos oss?
  • Hvorfor søker du på denne stillingen?
  • Hvilke forventninger har du til lønnen for denne stillingen?

5. Gjør en bakgrunnssjekk

Etter den første intervjurunden har du gjerne funnet noen kandidater du vil kalle inn til videre intervju. 

Før du gjennomfører den andre intervjurunden bør du gjennomføre en bakgrunnssjekk på kandidatene. Sjekk kvalifikasjonene deres og ring referansene de har oppgitt for å forhøre deg om deres tidligere arbeidsforhold. 

6. Gjennomfør intervju ansikt til ansikt

Inviter de aktuelle kandidatene til et andregangsintervju. På dette tidspunktet vet du allerede ganske mye om deres faglige kvalifikasjoner, men når du skal ansette en ny optiker vil du gjerne vite litt mer om deres personlige egenskaper. 

Ved å møte dem ansikt til ansikt får du et bedre inntrykk av deres personlighet. 

På denne måten kan du avgjøre om de er den riktige optikeren for din bedrift. 

Forbered noen spørsmål på forhånd, for eksempel:

  • Kan du beskrive rutinen ved en standard øyeundersøkelse?
  • Hvordan vil du behandle nervøse kunder?
  • Er det noen øyeblikk fra din karriere du gjerne vil løfte fram, eller som har vært spesielt viktige for deg i din faglige utvikling?
  • Hvordan ser du for deg at karrieren din vil utvikle seg de neste 10 årene?

7. Tilby noen stillingen

Når du har bestemt deg for å ansette en optiker bør du tilby dem stillingen så raskt som mulig. Ellers risikerer du at de får tilbud fra en av dine konkurrenter.

Ring dem for å gi beskjed om at du vil tilby dem stillingen, og send dem det offisielle tilbudet per e-post eller vanlig post. 

Disse spørsmålene får vi ofte:
Hva bør du se etter når du skal ansette optikere?
  • Optometriutdannelse fra en godkjent utdannelsesinstitusjon
  • At de har autorisasjon for å jobbe som optiker, eventuelt linsekompetanse
  • Faglig sterk kandidat
  • Gode kommunikasjonsegenskaper
  • Gjennomfører oppgaver på en organisert og effektiv måte
  • Ønsker å hjelpe kunder
Hvordan kan jeg finne en god optiker til min bedrift?
  • Lag en attraktiv stillingsannonse
  • Publiser stillingsannonsen
  • Gjør en vurdering av søkerne
  • Gjennomfør et telefonintervju
  • Gjør en bakgrunnssjekk
  • Gjennomfør intervjuer ansikt til ansikt
  • Tilby noen stillingen
Hvor kan jeg finne de beste optikerene?
  • OptoTeam
  • LinkedIn


Arne J. Halvorsen


arne-2-300x300Är utbildad inom ekonomi och marknadsföring och har mer än 40 års erfarenhet som ledare, managementkonsult, föreläsare och föredragshållare. Han har suttit i flera styrelser och fungerat som rådgivare och mentor.

I dag lägger han all sin tid på Optoteam där han även är delägare och arbetande styrelseordförande.

Hans stora intresseområde är människor i arbete. Särskilt sysselsatt är han med kunskapsorganisationer. Han har stor respekt för individen och ser företag som motorn i en modern demokrati.
Del artikkelen på Linkedin:

Last ned Guide: Hvorfor jobbe i Optoteam?


NO_Jobb-i-optoteam_H

Fortsatt spørsmål?

Finner du ikke svaret du leter etter? Vennligst snakk med våre vennlige team.
Jeg vil bli kontaktet