Thanh planla aldri å starte Optoteam. Han planla ikke engang å bli optiker. Som rekrutt på førstegangstjeneste i Oslo fant han seg deltidsjobb hos Brilleland. Slik startet karrieren som førte til oppbyggingen av et ledende bemanningsbyrå i optikerbransjen.
«Da Thanh startet Optoteam endret han måten optikerbransjen opererer.»
– Andreas Ringkjøb –
Optoteam startet da Thanh ble bevisst på at optikerbransjens ressurser kunne utnyttes bedre. Derfor utviklet han en bærekraftig bemanningsløsning som styrket fellesskapet i optikerbransjen. Det hele begynte med et ønske om å jobbe med flinke optikere.
Lite motiverer Thanh mer enn å jobbe med gode folk. Derfor nølte han ikke, men grep muligheten da dyktige optikere sto klare til å hjelpe han med å bygge Optoteam. Det skulle riktignok en betydelig personutvikling til før han trådte inn i gründerrollen.
«Jeg jobbet alltid med ting jeg synes var moro,» forteller Thanh, men han søkte aldri oppmerksomhet. Fra barnsben av likte han å bygge ting for seg selv. Det var først da han dro til København for å studere optikk at de sosiale antennene våknet til liv.
«Da de andre barna lekte med Transformers satt jeg med legoklossene og bygget min egen transformer.»
– Thanh Tran –
Thanhs personlige utvikling, fra introvert legobygger på gutterommet til lederskikkelse i den norske optikerbransjen, startet med en avstikker. Han fikk nemlig for seg at IT var tingen. Etter noen år på IT-studiet vendte han derimot tilbake til Brilleland.
Det var butikksjef Susanne Glasø som foreslo optikerutdanning for Thanh. Deretter hjalp hun til med søknadsskriving og fikk han inn på optometri ved TEC i København (underlagt KEA siden 2015).
Studietiden i Danmark var en øyeåpner for den stillferdige Trondheimsgutten. I Norge er optikerutdanningen mer helseorientert. Det danske studiet var langt mer salgsrettet, og det tok ikke lang tid før Thanh ble kastet ut i praksis.
Selv om bransjene fungerer annerledes var ikke danske optikere noe dårligere, poengterer Thanh. Til tider var praksisen i Danmark ganske utfordrende, ikke minst fordi han fikk erfare at optikk ofte handler om å være sosial.
«På praksis i Danmark var ikke trønderdialekt en fordel,» husker Thanh tilbake. Han måtte legge om dialekten for å bli forstått, og enda viktigere, han måtte lære seg å lytte og kommunisere. Det var en stor kontrast for en innesluttet og skjermet trønder.
«Jeg hadde levd i min egen lille trønderboble. Barndomsvennene kjente meg knapt igjen da jeg kom hjem.»
– Thanh Tran –
København var en ny verden full av nye folk som åpnet øynene til unge Thanh. Det tvang frem egenutvikling. Under tiden i Danmark lærte han veldig mye om seg selv, både som optiker og som butikkarbeider.
På fritiden fortsatte Thanh å bygge. I København startet han et skoleband som var klar til å rocke byen, men endte som bryllupsband. «Jeg var aldri den som dro bredbente soloer på scenekanten. Jeg startet og sto bak bandet, men lot andre bli frontfigurer.»
Thanh var en ganske ganske introvert person da han flyttet til Danmark. I løpet av de fire årene ble han mye mer åpen og sosial. Forvandlingen var så stor at kameratene mente han var blitt annen person. Nå var han klar for nye optikerutfordringer.
Etter studietiden dro Thanh hjem til Brilleland. Der gjorde han seg god kjent med folk, system og bedrift før han nådde målet om å bli butikksjef. Med bygging i blodet tok det riktignok ikke lang tid før han så seg om etter nye prosjekter å bryne seg på.
Neste stopp på karrierestigen ble ansettelse hos den medisinske utstyrsleverandøren Medistim. Der lærte Thanh en annen side av optikerbransjen å kjenne. Ikke minst fikk han mulighet til å jobbe mer med øyeleger. Det synes han var veldig moro.
«De færreste ledere startet karrieren på bunnen som ekstrahjelp. Jeg har sett hvordan bransjen fungerer fra mange ulike ståsteder.»
– Thanh Tran –
Medistim ble likevel bare en mellomstasjon for den gitarblyge legovisjonæren. Han skulle heller ikke stoppe lenge hos neste arbeidsgiver. Det ble bare ett år hos Optos før Thanh fikk sin første jobb i bemanningsbransjen.
Jobbhopping i optikerbransjen ble mindre aktuelt da Thanh etablerte familie. I søken på noe mer stabilt fant han fotfeste hos Optikkpartner. Der startet han først som ambulerende optiker, og rykket opp til rekrutteringsansvarlig i 2016.
Thanh hadde etterhvert fått nok erfaring til å se muligheter for utvikling og forbedring i optikerbransjen, men han fikk ikke gjennomslag for sine ideer hos Optikkpartner. «Vi var i ferd med å få til noe bra, men eierne ville noe annet.» (Thanh)
Enden på leksa ble at Thanh valgte å forlate Optikkpartner med planer om å starte for seg selv, men først tok han en velfortjent ferie. Da han skulle til å senke skuldrene og lene seg tilbake begynte beskjedene å renne inn.
Han var nemlig ikke alene om å forlate Optikkpartner. En rekke optikere hadde sluttet og var på utkikk etter nye muligheter. Thanh hadde satt stor pris på å jobbe med disse optikerne og ville nødig miste kontakten med de gode samarbeidspartnerne.
«Optoteam var ikke planlagt. Responsen fra optikerne var den utløsende faktoren.»
– Thanh Tran –
Det viste seg at flere av optikerne var klare for å starte noe nytt. Dermed etablerte Thanh Optoteam i 2018 sammen med Arne Johan Halvorsen og Erik Olsson Sjöberg (country manager Sverige). Det startet som et lite team, men snart skulle flere optikere melde sin interesse.
Med Optoteam sto Thanh fritt til å forme det bemanningsbyrået han ønsket seg. Bedriften vokste på rekordtid og tok raskt kontroll over store deler av bemanningen i den Norske optikerbransjen, men byggingen stoppet ikke der.
Thanh og Co oppdaget raskt huller i det norske optikermarkedet. Mange klagde over mangel på optikere, men ingen forsøkte å optimalisere arbeidskraften som allerede var tilgjengelig. Optoteam la dermed en slagplan som endret kursen i optikerbransjen.
Arne Halvorsen kom med ideen som skapte ny struktur i markedet. «Det sies at det er underdekning på optikere. Det er ikke sant. De er bare feil plassert. Om nok av dem plasseres i et firma som Optoteam, så blir det ingen mangel.» (Arne Halvorsen)
Det var ikke så rart at konkurrerende kjeder ikke ønsket å dele på ressursene, men så ble det plutselig mulig likevel. Optoteam endret altså bransjen ved å utvikle seg i tråd med markedsbehovet.
Thanh viste seg gang på gang å være tilpasningsdyktig, noe som smittet over på bedriften. Han hadde utviklet seg voldsomt siden han laget lego-transformers på gutterommet. Nå bygget han en banebrytende «transformer» i optikerbransjen.
«En av Optoteams største styrker er vår tilpasningsdyktighet.»
– Thanh Tran –
Tilpasningsdyktighet ble igjen satt på prøve da pandemien rammet bransjen. Før Korona var Optoteam klar for å oppgradere optikerbransjen i hele norden. Pandemien fikk Thanh og Co. til å rette fokus mot lokal utvikling og bygge lokale baser i Norge.
«Vi mistet ikke momentum, men tilpasset oss og fortsatte framgangen,» fortsetter Thanh, «men glemmer ikke planen om å bli best i Norden. Ideene til Optoteam ga den norske optikerbransjen et løft og sikret stor vekst. En viktig faktor for suksessen var Thanhs sosiale egenskaper.
Thanh viste seg å være en naturlig brobygger. Han tok godt vare på sine optikere og koblet dem sammen til et sterkt bransjenettverk. «Det var viktig for vår suksess. I tillegg fikk vi enda et løft da Jan Sollid Storehaug og hans team i Tenk Digitalt hjalp oss med den digitale markedsføringen.» (Thanh)
Optoteam vokste så fort at selv Thanh ble overrasket. Han hadde ikke reflektert over veksten til Optoteam før alle ansatte møttes til samling i 2022. Det var en hyggelig aha-opplevelse å se så mange engasjerte optikere i ett og samme rom.» (Thanh)
«Måten Thanh jobbet med sin sirkel er som tatt fra læreboken om hvordan man bygger lokale team. Det kan ikke gjøres noe bedre.»
– Arne Johan Halvorsen –
Naturlig nok har Thanh sin rolle endret seg i takt med Optoteams vekst. Han stikker ikke under en stol at han savner å jobbe direkte med kunder og optikere. I sjefsrollen blir han aldri helt komfortabel.
«Her og nå har jeg det bra og trives i rollen. Samtidig prøver jeg som best jeg kan å holde kontakt med optikerne og kundene. Det kan komme et tidspunkt da jeg ikke synes det er noe gøy lenger, men den tid den sorg.» (Thanh)
Thanh vrir seg litt når han blir kalt gründer. Han ser på seg selv som en støttespiller, en daglig leder som gir folk frihet under ansvar til å ta tak i sine oppgaver. Takket være god nese for gode samarbeidspartnere har denne taktikken tjent Optoteam vel.
Thanh forventet at det kom økt oppmerksomhet med Optoteams fremdrift, men enn så lenge har han holdt seg unna rampelyset. Han legger ikke skjul på at han synes det er noe herk når markedsavdelingen prøver å stille han opp foran et kamera. Det føles ikke naturlig for han å stå foran kamera.
Arne: «Thanh er det jeg kaller for et godt menneske, men arbeidslivet er ikke snilt. Han har veldig omsorg for andre mennesker og passer på at folk har det bra, men det kan bli en utfordring når han må sette Optoteam foran individene.»
«Det med å fronte bedriften synes jeg er skummelt, det er nok min svakhet.»
– Thanh Tran –
Thanh er allergisk mot oppmerksomhet. Han liker ikke engang at folk vet når han har bursdag, men nå sier folk at han må fronte bedriften og lage videoer. Om dette strengt tatt er nødvendig, er et annet spørsmål.
Det finnes ingen fasit for suksess. Thanh har alltid gjort det han synes er moro, og best av alt liker han å bygge ting. På fire år har han bygd Optoteam fra bunnen. Snart omsetter bedriften for 30 millioner i året, og det er kun i Norge.
Jeg la aldri ut noen video av meg selv for å få til dette. Jeg liker å starte ting. Kanskje jeg kan kalles en gründer da, selv om jeg ikke har vært bevisst på det selv.» (Thanh)
(Arne Halvorsen)
På mange måter er Optoteam en refleksjon av Thanh. Hverken optikerutdannelsen eller oppstarten av byrået var planlagt, det var muligheter som ble grepet.
Slik Thanh ble satt på prøve under studietiden, ble Optoteam satt på prøve under pandemien. Begge tok utfordringen på strak arm, tilpasset seg og ble sterkere enn noen gang før.
Bedrifter flest trenger kanskje en frontfigur som drar bredbente monologer foran kameraet, men Optoteam kom ikke dit de er ved å følge strømmen. Hvor Thanh og Optoteam ender opp vil tiden vise. Det eneste vi kan si med sikkerhet, er at Thanhs instinkter har vært nøkkelen til Optoteams fremgang.
Han likte alltid å bygge for seg selv. Det startet med transformers på gutterommet og endte med en transformer i optikerbransjen, la oss kalle den Optotron for moro skyld. Kanskje Optoteams maskot vil trives bedre i rampelyset? Så kan Thanh gjøre det han kan best, å bygge suksess.
Les også: Andreas leder Optoteam til nye høyder på Vestlandet (Intervju med Andreas Ringkjøb, Regionsansvarlig Vestlandet)