Les mer om hvordan ansette en optiker.
Personer som mistrives i sin nåværende jobb, gjør ofte hva som helst for å komme derfra. De tenker alt er bedre enn å være her og er ikke særlig sanseskarpe eller kritiske i forhold til jobben de søker.
Ofte kan en slik ansettelse bli svært kortvarig, eller man får en person med laber interesse for jobben. Engasjementet legger de igjen hjemme og jobben blir et nødvendig onde for å skaffe penger til livets opphold.
Rekruttering av nye medarbeidere er som oftest en oppgave som må presses inn blant andre gjøremål i en ellers travel hverdag. Det er fort gjort å ikke ha laget en tydelig nok stillingsprofil og funnet ut av hvilke krav som er absolutte i forhold til søkeren, og hva man kanskje kan kompromisse på.
Husk at ingen mennesker oppfyller alle krav.
Du får ikke alt, så sørg for at du får den kompetansen og egenskapene som er nødvendige og bruk de for det de er verdt. Forbered hvert enkelt intervju ut fra den enkeltes kandidats CV.
Husk å stille utdypende spørsmål til du får de svarene du er på jakt etter.
Selvfølgelig må du betale en konkurransedyktig og akseptabel lønn. Lønn er en viktig del av et arbeidsforhold.
Like sikkert er det at motivasjonen ved høyere lønn er kortvarig.
Det må være andre vesentlige ting ved jobben og arbeidsplassen som veier tungt. Pengejegerne er gjerne på jakt etter nye muligheter ganske raskt og de er alltid til salgs for den som betaler de best.
Når vi fatter beslutninger styres vi både av følelser og fakta. Avhengig av hvordan vi er skrudd sammen har vi en tendens til å helle til den ene eller den andre siden.
Magefølelsen er uvurderlig som beslutningsorgan.
Den skal vi ikke gå på akkord med. Men den alene er ikke nok. Mange har mistet gode kandidater på grunn av en magefølelse som ikke var helt god og ikke brukte tid på å ta vekk den vonde følelsen. Noen ganger lar den seg fjerne, andre ganger ikke.
Enda flere har nok blitt lurt av meget positive følelser for en kandidat. Husk at når noe virker for godt til å være sant er det som regel det.
Magefølelse er et meget nyttig verktøy som forteller oss hva vi bør se nærmere på, få bekreftet eller avkreftet, men den bør ikke få ta avgjørelsen på selvstendig grunnlag.
Optoteam har hjulpet mange med å ansette optikere. Vi vil også gjerne hjelpe deg.
Det er hevet over enhver tvil at kompetansen til den som gjennomfører utvelgelsen og intervjuene er av vesentlig større betydning enn om utvelgelsen gjennomføres som en «demokratisk» prosess.
Ofte ønsker vi å ha med andre for å kompensere for egen usikkerhet. Nå er det ikke sånn at det ikke bør være flere involvert. Det er som oftest det. Men det får ikke være en pulverisering av ansvar. Er det flere involvert har de forskjellige roller. Hvis ikke er det en fare for at det kan bli inkompetanse i annen eller tredje potens.
Det er fort gjort å ta for lett på rekrutteringsprosessen og konsekvensene ved en feilrekruttering da den vesentligste delen av kostnadene ikke er direkte synlige og vanskelig, for ikke å si umulig, å beregne. Når jobben gjøres av virksomhetens egne ansatte er det stort sett bare kostnadene til annonsering og eventuelle reisekostnader som er synlige. Lønn til egne ansatte er en fast kostnad.
Men de største kostnadene ved en feilrektruttering er knyttet til resultater, eller rettere sagt manglende resultater. Tap av kunder vil også kunne være en del av kostnaden som er vanskelig å beregne. I tillegg er det gått med kostnader til opplæring.
Selv om den er noen år gammel, viser en artikkel fra HRMagasinet at en feilansettelse kan koste så mye som 700.000-900.000 kroner om du er uheldig.
Ved å være oppmerksom på fallgruvene vil du garantert redusere antall feilrekrutteringer til glede for alle berørte og virksomhetens resultater.
Lykke til med rekrutteringsprosessen!