Mange daglige ledere opplever at rollen kan være ensom, spesielt når det gjelder beslutningstaking og ansvar. I denne sammenheng kan partnerskap med Optoteam være verdifullt. Optoteam kan bidra med mer enn bare å dekke uplanlagt fravær; som en strategisk partner som støtter daglig leder i ulike aspekter av driften. Vi har derfor snakket litt med en av våre kunder; Erik Kverntangen, eier og optiker ved Røa Optikk som er del av C)optikk.
Sykefravær, permisjoner eller plutselige kapasitetsutfordringer er uunngåelige i enhver praksis. Det påvirker fleksibiliteten og lønnsomheten i butikken.
Spesielt for små butikker med færre enn 10 medarbeidere, utgjør manglende fleksibilitet en betydelig utfordring for lønnsomheten. Å sikre deltidsarbeid kan være vanskelig og skaper et rigid system som kan føre til frustrasjon. Erik deler sin erfaring med Optoteam sin fleksibilitet;
Kan du si noe om hvordan ressursene fra Optoteam har påvirket lønnsomheten i butikken deres i perioden dette pågikk?
«Det har det gjort av to grunner. Fordi det har vært mulig å effektivisere i forhold til behovet (timebøker) og samtidig på lønn. De som har væt her har vært dyktige på salg og mersalg som påvirker lønnsomheten».Kan du dele en suksesshistorie der Optoteam har hjulpet dere med å løse spesifikke utfordringer eller situasjoner?
«Det kom en eldre mann som ikke hadde klart å bruke linser – der optikeren fra Optoteam fant en løsning som denne eldre herren fant fint, og begynte å bruke linser igjen. Det synes vi var flott at også eldre personer kan benytte kontaktlinser som direkte resultat av butikkens kompetanse»En av de smarteste grunnene til å samarbeide med Optoteam, er muligheten for å dele ressurser gjennom en fleksibel løsning; optiker på deltid. Å ansette en optiker på heltid når etterspørselen bare tilsvarer en optiker på deltid, kan føre til redusert lønnsomhet. Når vi spurte Erik om hans erfaringer med å dele ressurser med andre butikker gjennom ansettelse på deltid svarer han;
«Jeg har vært i dialog for når jeg har behov for å sette en plan for resten av måneden. Jeg har vurdert hvor stort behovet er. Ingen ert tjent med for stor kapasitet, men trenger en balanse på dette så dette blir lønnsomt for butikk. Her synes jeg logistikken til Optoteam fungerer godt i forhold til mitt behov».I en optikerbutikk kan ensomheten som eneste optiker være en utfordring. Diskusjoner om faget og erfaringer med kolleger kan være uvurderlig. Eksterne optikere kan derfor tilføre en viktig dynamikk til teamet. De kan ikke bare gi verdifulle bidrag til arbeidet, men også tilføre ny innsikt og kompetanse. Erik svarer følgende;
«Konvertering fra synsprøve til salg – har vært viktig. Det er lett å bli husblinde i eget hus. Innspill på hva som erfaringsmessig fungerer har vært verdifullt. Optikeren fra Optoteam kjente også nytt system i en overgangsfase med nytt system som ble implementert i butikken. Dette har vært veldig positivt».Finnes det eksempler der Optoteam sine optikere har bidratt til å forbedre kundetilfredsheten eller at de har fylt kompetansehull i butikken?