– Et samarbeid med Optoteam er smart og lønnsomt

R%C3%B8a%20Optikk%20copy

Våre mest populære artikler

Daglig ledere av optikkbutikker møter en rekke utfordringer i sin rolle, som krever både strategisk tenkning og operasjonell dyktighet. Disse lederne har ansvar for å sikre høy kundeservice, drive omsetning og inntjening, samt effektivt håndtere innkjøp og lagerstyring. En kritisk oppgave er å optimalisere personalressursene, både med hensyn til antall ansatte og deres kompetansenivå.

Mange daglige ledere opplever at rollen kan være ensom, spesielt når det gjelder beslutningstaking og ansvar. I denne sammenheng kan partnerskap med Optoteam være verdifullt. Optoteam kan bidra med mer enn bare å dekke uplanlagt fravær; som en strategisk partner som støtter daglig leder i ulike aspekter av driften. Vi har derfor snakket litt med en av våre kunder; Erik Kverntangen, eier og optiker ved Røa Optikk som er del av C)optikk.

Fleksibilitet og lønnsomhet:

Sykefravær, permisjoner eller plutselige kapasitetsutfordringer er uunngåelige i enhver praksis. Det påvirker fleksibiliteten og lønnsomheten i butikken.

Spesielt for små butikker med færre enn 10 medarbeidere, utgjør manglende fleksibilitet en betydelig utfordring for lønnsomheten. Å sikre deltidsarbeid kan være vanskelig og skaper et rigid system som kan føre til frustrasjon. Erik deler sin erfaring med Optoteam sin fleksibilitet; 

«Den har vært veldig bra. Begge sider har vært fleksible. De løser situasjonen dersom noen skal på kurs. Jeg ønsker meg en optiker på litt lengre perspektiv, så det må være kontinuitet for den som kommer inn. Dette gjelder også i forhold til kjemi. Optoteam har vært fleksible på dette».

Kan du si noe om hvordan ressursene fra Optoteam har påvirket lønnsomheten i butikken deres i perioden dette pågikk?

«Det har det gjort av to grunner. Fordi det har vært mulig å effektivisere i forhold til behovet (timebøker) og samtidig på lønn. De som har væt her har vært dyktige på salg og mersalg som påvirker lønnsomheten». 

Kan du dele en suksesshistorie der Optoteam har hjulpet dere med å løse spesifikke utfordringer eller situasjoner?

«Det kom en eldre mann som ikke hadde klart å bruke linser – der optikeren fra Optoteam fant en løsning som denne eldre herren fant fint, og begynte å bruke linser igjen. Det synes vi var flott at også eldre personer kan benytte kontaktlinser som direkte resultat av butikkens kompetanse»


Oppfølging av utleide optikere er viktig for Optoteam for å sikre at kundene er fornøyde og får det de betaler for. Hvordan har du opplevd oppfølging underveis, og spesielt dersom det gjelder å løse eventuelle utfordringer som har oppstått?


«Thanh har ringt og Abdi har vært innom for å sjekke hvordan det går og hvor fornøyd jeg har vært med løsningen. Dette oppleves som veldig bra oppfølging».  

 

Økt lønnsomhet gjennom mulighet for deling på ressurser:

En av de smarteste grunnene til å samarbeide med Optoteam, er muligheten for å dele ressurser gjennom en fleksibel løsning; optiker på deltid. Å ansette en optiker på heltid når etterspørselen bare tilsvarer en optiker på deltid, kan føre til redusert lønnsomhet. Når vi spurte Erik om hans erfaringer med å dele ressurser med andre butikker gjennom ansettelse på deltid svarer han;

«Jeg har vært i dialog for når jeg har behov for å sette en plan for resten av måneden. Jeg har vurdert hvor stort behovet er. Ingen ert tjent med for stor kapasitet, men trenger en balanse på dette så dette blir lønnsomt for butikk. Her synes jeg logistikken til Optoteam fungerer godt i forhold til mitt behov».

 

Kompletterende kompetanse og erfaring:

I en optikerbutikk kan ensomheten som eneste optiker være en utfordring. Diskusjoner om faget og erfaringer med kolleger kan være uvurderlig. Eksterne optikere kan derfor tilføre en viktig dynamikk til teamet. De kan ikke bare gi verdifulle bidrag til arbeidet, men også tilføre ny innsikt og kompetanse. Erik svarer følgende;

«Konvertering fra synsprøve til salg – har vært viktig. Det er lett å bli husblinde i eget hus. Innspill på hva som erfaringsmessig fungerer har vært verdifullt. Optikeren fra Optoteam kjente også nytt system i en overgangsfase med nytt system som ble implementert i butikken. Dette har vært veldig positivt».  

«Faglig sett har de med seg mye erfaring som er veldig nyttig. Det vekker nye impulser, og utfordrer på driften som har vært en berikelse for selv en erfaren driver». 

Finnes det eksempler der Optoteam sine optikere har bidratt til å forbedre kundetilfredsheten eller at de har fylt kompetansehull i butikken?

«På de tilbakemeldingene jeg selv har fått, fra de faste kundene – har dette har vært en positiv opplevelse. Kundene sier det har vært god informasjon under undersøkelsen etc. – så dette har vært veldig bra!»
 

«Når det gjelder kompetanse kan de mye på flere områder. Tidligere har vi ikke hatt diagnostikk (dryppe øyne på barn) etc. – men det har vi fått gjennom optikerne fra Optoteam».


Avslutningsvis legger Erik til:  

«Jeg kan absolutt anbefale Optoteam for andre i bransjen. Situasjonen har vært litt spesiell fordi vi har trengt hjelp en litt lengre periode. Det har vært positivt og berikende på mange områder. Du trenger ikke bruke tid på opplæring og prosedyrer. De har tatt seg til rette selv, og trenger ikke mye oppføling for å være raskt i gang. Dette har væt veldig proft fra Optoteam».

 

 

Del artikkelen på Linkedin:

Last ned Guide: Slik skaper vi vekst for din forretning


NO_vekst_H

Fortsatt spørsmål?

Finner du ikke svaret du leter etter? Vennligst snakk med våre vennlige team.
Jeg vil bli kontaktet

Siste artikler